Clarian Bottinga

In mijn jeugd heb ik veel aan klassiek ballet gedaan. Toen ik de ziekte van Pfeiffer kreeg, moest ik daarmee stoppen. Tijdens mijn studententijd heb ik het dansen weer een beetje opgepakt via de fitness rage die toen ontstond. Dance- en zumba lessen waren echter meer gericht op snelheid en de oppervlakkige bewegingsspieren, dan op het bewust trainen van de houdingsspieren. Ook de rust die ik bij ballet had ervaren, miste ik. Zo kwam bodybalance op mijn pad, wat raakvlakken met yoga bleek te hebben. Ik doe sindsdien veel aan yoga heb de teacher training gevolgd bij Johan Noorloos.

Ondertussen had ik na mijn bevallingen met bekkeninstabiliteit te kampen. Ik kwam terecht bij het Spine en Joint Centrum om volledig te kunnen herstellen. Sindsdien heb ik geleerd hoe essentieel het is om je “core” spieren (romp- en bekkenspieren) op de juiste manier te kunnen benutten. Mijn belangstelling voor het op peil houden en verder ontwikkelen van deze houdingsspieren was gewekt. Ik heb de Ground Control pilates opleiding bij Debby Jenner gevolgd en geef sindsdien pilates lessen. En wat bleek, ook veel dansers bleken pilates lessen te volgen als aanvulling op hun opleiding. Pilates is sowieso een fantastische training als basis voor tal van andere sporten.
Daarnaast geef ik vinyasa flow yoga, een vloeiende vorm van yoga waarbij de ademhaling aan de bewegingen wordt gekoppeld . Van tijd tot tijd verweef ik dan ook de houdingen van beide “werelden” in elkaar.
In mijn pilateslessen hecht ik veel waarde aan het aannemen van een goede uitgangshouding, voordat met de oefening wordt begonnen. Ground control pilates is functioneel, dat wil zeggen je hebt er iets aan in je dagelijks leven. Daarnaast wordt je lichaam gestroomlijnd en maak je het sterkter. Pilates heeft mij het vertrouwen in mijn lichaam teruggegeven en ik word er blij van dit ook aan anderen door te kunnen geven.  Ik hoop jullie op de mat te mogen begroeten!